Er is geen gebruiker ingelogd

Advertenties
Vallen en Bewegen

Vallen en Bewegen

Twee begrippen die met elkaar hebben te maken. Door meer te bewegen kan men makkelijker een val opvangen en dan maar hopen dat het blijft bij een paar blauwe plekken en dat u een bezoek aan de SEH kunt overslaan. Helaas moeten er toch veel ouderen na een val zich laten behandelen op SEH. Ondanks dat, blijft bewegen belangrijk.

Er is een beweegnorm, maar wat zegt zo'n norm? Het is een advies dat aangeeft hoeveel men zou moeten bewegen. In 2017 is die norm landelijk uitgegeven. in de norm staan vijf aandachtspunten, te weten:

- Wekelijks 150 minuten, matig tot intensief bewegen.

- 2x per week oefeningen doen voor spierkracht- en botversterking.

- Balansoefeningen doen.

- Wat kunnen we doen?                                                  
          - Fietsen
          - Lopen
          - Huishoudelijkwerk
          - Zwemmen
          - Traplopen e.d.

- Ten vijfde: minder zitten.

Inmiddels zijn er meerdere brochures beschikbaar met informatie waar u uw voordeel mee kunt doen.

De beweegrichtlijn 2017. Deze leest u hier.

Letsel door Valongevallen 65+ in 2017. Deze leest u hier. Dit geeft een ernstig beeld van de situatie.

Project KBO-PCOB, Hup, in de benen. Deze leest u hier.