de Bibliotheek
Angstel, Vecht en Venen

De Bibliotheek, wegwijzer voor vragen over de overheid. Centraal Informatie Punt.

Steeds meer zaken moeten we via het internet doen. Bijvoorbeeld het aanvragen van de zorgtoeslag, de belastingaangifte of het regelen van een gezondheidsverklaring voor het verlengen van het rijbewijs.

In Nederland zijn er meer dan 3 miljoen mensen die het lastig vinden om deze overheidszaken te regelen via het internet. Al deze mensen kunnen met hun vragen terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de Bibliotheek.

Voor wie is het IDO – Informatiepunt Digitale Overheid?

Helen Cox, informatiespecialist van de Bibliotheek, vertelt dat er veel oudere mensen komen: ‘Ze voelen zich onthand en weten vaak niet hoe ze het moeten aanpakken met de digitale overheid. Wanneer je ze helpt en uitlegt hoe het werkt, zie je vaak dat ze de volgende stap wel zelf durven te zetten. Ik zie de mensen echt opgelucht weer weggaan.’

Wanneer kunnen mensen terecht bij de bibliotheek met hun vragen over zaken van de digitale overheid?

Het Informatiepunt is er voor alle inwoners. Mensen hoeven geen lid te zijn van de Bibliotheek en de hulp is gratis.

Iedereen met een vraag kan altijd binnenlopen bij de Bibliotheek. Een afspraak maken is niet nodig. Soms hebben mensen een vraag waar wat meer uitzoekwerk bij komt kijken. Dan wordt er een afspraak gemaakt bij het IDO-spreekuur.
Samenwerking met lokale partners

De Bibliotheek werkt voor het IDO nauw samen met lokale partners. Hierbij fungeert de Bibliotheek als wegwijzer.

Informatiespecialist Jeanette Lebesque vertelt hoe ze te werk gaat:
‘In eerste instantie helpen we de mensen met het zoeken naar de juiste informatie op de sites van de overheid. Als informatiespecialist zijn wij getraind in het zoeken op de overheidswebsites, dus in de meeste gevallen kunnen wij de informatie snel vinden. Maar soms moeten we de mensen doorverwijzen. Als Bibliotheekmedewerker mogen we de mensen bijvoorbeeld niet helpen met persoonsgebonden vragen. Dan verwijzen we door naar een lokale partner.’

De partners waar de Bibliotheek naar doorverwijst zijn onder andere MOmenz, LeefMD, het CIP, een vakbond of een ouderenbond.

Jeanette vult nog aan: ‘Ook verwijzen we mensen geregeld door naar de inloopspreekuren voor computerhulp of naar onze computercursussen. Soms hebben mensen net dat zetje nodig om over de digitale drempel te stappen.

Meer informatie:

De openingstijden van alle bibliotheken vindt u op:
https://www.bibliotheekavv.nl/openingstijden.html

Elke dinsdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur is er hulp en advies in de Bibliotheek Maarssenbroek.
U krijgt hulp bij het invullen van formulieren.
U krijgt antwoord op vragen over: wonen, vervoer, zorg en gezondheid, huishoudelijke hulp, dagbesteding, welzijn, geldzaken, energietoeslag, zorgverzekering, pensioen.

U bent van harte welkom.
U hoeft geen afspraak te maken. De hulp is gratis.
Voor actuele informatie zie de website: https://www.bibliotheekavv.nl/

Ook op het gebied van de computer kan de Bibliotheek hierbij behulpzaam zijn. Kijk eens op:
www.bibliotheekavv.nl/oefenen-met-computer

de Bibliotheek Maarssenbroek                      www.bibliotheekavv.nl
Bisonspoor 237 (Safari-gebouw)                  facebook.com/BibliotheekAVV