Er is geen gebruiker ingelogd

Advertenties
Vallen en Bewegen

Vallen en Bewegen

Twee begrippen die met elkaar hebben te maken. Door meer te bewegen kan men makkelijker een val opvangen en dan maar hopen dat het blijft bij een paar blauwe plekken en dat u een bezoek aan de SEH kunt overslaan. Helaas moeten er toch veel ouderen na een val zich laten behandelen op SEH. Ondanks dat, blijft bewegen belangrijk.

Er is een beweegnorm, maar wat zegt zo'n norm? Het is een advies dat aangeeft hoeveel men zou moeten bewegen. In de landelijk norm staan vijf aandachtspunten, te weten:

- Wekelijks 150 minuten, matig tot intensief bewegen.

- 2x per week oefeningen doen voor spierkracht- en botversterking.

- Balansoefeningen doen.

- Wat kunnen we doen?                                                  
          - Fietsen
          - Lopen
          - Huishoudelijkwerk
          - Zwemmen
          - Traplopen e.d.

- Ten vijfde: minder zitten.

Bekijkt u ook eens de onderstaande brochures. Wellicht kunt u hier uw voordeel mee doen.

Veiligheid.nl brochure 'Zo blijft u overeind' Duidelijk uitleg m.b.t. Valpreventie.

Veiligheid.nl checklijst 'Zo blijft u overeind' Checklijst wat u wel of niet doet.

De beweegrichtlijn 2017, wel iets verouderd, maar zeker de moeite waard.

Letsel door Valongevallen 65+ in 2019. Dit geeft een ernstig beeld van de situatie.

Project KBO-PCOB, Hup, in de benen. Eenvoudige oefeningen. Dit moet u zeker doen.